Protectas breda och lättanvända system kompletteras och förbättras nu med att de lättanvända och väldokumenterade produkterna FR Akryl och FR Service Transit täcker in ytterligare lösningar.
Protecta erbjuder ett komplett program för tätningar vid genomföringar med installationer i flertalet typer av brandcellsskiljande väggar och bjälklag.
Isopartner lagerhåller ett väl avpassat sortiment av produkterna vilket gör produkterna lätt åtkomliga för dig som installatör.
Dokumentation och installationsanvisningar laddar du lätt ner från vår produktsida.
FR Akryl
Protecta FR Akryl används för att förhindra spridning av ljud, brand och rök genom fogar och öppningar i ljud- och brandklassade väggar, golv och bjälklag samt runt tekniska genomföringar.
Protecta FR Akryl härdar i luft och bildar en robust och varaktig brandtätning, som också är något elastisk. Om fogen utsätts för brand kommer den att expandera och effektivt förhindra genombränning i upp till fyra timmar.
Klassificerad att användas för kablar, stål-/kopparrör, alupexrör samt ett flertal kompositrör i konstruktioner som t ex gipsväggar, mur- och betongväggar och bjälklag av komposit eller betong.
Protecta FR Akryl är nu också godkänd att användas vid rörgenomföringar i brandcellsskiljande väggar där rören är isolerade med glasullsrörskålar med en densitet på minst 75kg/m3, exempelvis Isover Climpipe Sections. Se installationsskisser nedan.
FR Service Transit
I FR Service Transit Ø40mm har vi nu möjligheten dra stålrör ≤ Ø 28mm samt montera dem ”side by side”, alltså krävs inget mellanrum mellan Service Transits monterade i en och samma håltagning. Denna lösning är helt unik på marknaden då den är ETA-certifierad och därmed CE-märkt.
Detta är en lösning som är perfekt vid de tillfällen ni får möjlighet att vara med i tidigt skede av projektet och kan få dessa ingjutna i bjälklaget. Vanligtvis gjuter byggaren i dagsläget in plaströr för att skydda radiatorrören från att repas mot betongen under montaget, vilket sedan kräver en brandtätning som är kostsam.
Gjuter man istället in FR Service Transit behöver rörläggaren endast plugga igen utrymmet mellan röret och Service Transiten med den tillhörande drevpluggen för att upprätthålla brandskyddet i brandcellsgränsen vilket sparar mycket tid.